معنی لغوی رمضان کریم

   

 «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» بقره: 183
معنی لغوی رمضان را بارانی دانسته اند که اول پاییز می بارد و گرد و غبارها را می زداید، و رمضان به چه چیزی بیش از باران شبیه است؟

باران از کسی دریغ ندارد، هر کس پیاله اش را زیر باران بگیرد پر می شود از شیره ی جان آسمان بی آنکه به صاحب آن نظر شود. مشکل از کوچکی پیاله هاست وگرنه صاحب خانه بخل و دریغی ندارد. باید ظرف ها را خالی کرد و شست و زیر باران گذاشت و روزه تجلی مادی خالی کردن پیاله ها است.
« شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ».بقره:185
باران قرآن! چه تعلیقی است میان ملک و ملکوت در این شهر رمضان. باید تشنه بود و قرآن خواند که اینجا به قدر تشنگی می چشانند. تساوی آیه ای به کل قرآن یعنی ره صد ساله را یک شبه رفتن. باید اهل سرزمین رفتن بود. اسب همت را باید زین کرد. دل به دریای قرآن باید زد.
«أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ» بقره: 184
انسان جهول چه می داند از درهای آسمان؟ کسی که باران را نمی بیند چه می داند که می شود از نردبان رنگین کمان بالا رفت و از در باز خانه ی خدا داخل شد و به خدا سلام کرد؟ ای دل جاهل! ایام معدودی است. قدرش بدان.
ثانیه ثانیه... قرآن و باران و رحمت و مغفرت، شهر رمضان ماه ثانیه هاست. ثانیه ثانیه..  

منبع : ghalamkadeh.blog.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد